Ernæring: Amning

Ernæring og amning

I det følgende vil jeg forsøge at besvare nogle af de mest almindelige spørgsmål omkring ernæring og amning. I bund og grund handler det for dig der ammer om at fortsætte som om du stadig var gravid – det er nemlig stort set de samme ”regler” der gælder.

 

Ekstra kalorier…

Når du ammer sættes dit behov for ekstra kalorier op – faktisk helt op til 500 ekstra kalorier om dagen, hvorimod du i tredje trimester kun havde brug for ca. 250 ekstra kalorier. Det er dog vigtigt at det er ”op til” og altså ikke nødvendigvis 500 ekstra kalorier om dagen. Det afhænger af din mælkeproduktion, barnets behov, din genetik osv.

 

Taber man sig når man ammer?

Mange frustrerede kvinder fortæller hvordan de havde forventet at de overflødige graviditetskilo ville rasle af når de begyndte at amme deres barn, men forgæves. Kiloene er der stadig og nogle gange er de blevet flere, hvorfor?

Selvom dit behov for ekstra kalorier sættes op til produktion af mælk, er det ikke sikkert at dit energiforbrug er det samme, det er måske endda blevet mindre. En ammende kvinde vil typisk sidde ned i længere perioder af gangen og her bruger hun ikke samme energi som hvis hun bevæger sig. Ydermere har kvinden måske haft en hård fødsel med opheling og smerter til følge der gør at hun ikke kan bevæge sig så meget.

At amme er altså ikke en magisk pille til vægttab, men en naturlig funktion der i sig selv sætter energibehovet op.

 

Hvad bør den ammende kvinde undgå?

Som udgangspunkt er ingen fødevarer der er farlige i sig selv, men visse fødevarer kan indeholde uhensigtsmæssige giftstoffer.

Dit lille barn er ganske vist mindre skrøbelig end da det var i din mave, men det er stadigvæk meget mere skrøbeligt end dig. I maven fik barnet stort set det samme som du indtog, nu er dette reduceret væsentligt fordi det nu får modermælk. Dog er der særligt en gruppe af fødevarer du skal være opmærksom på – nemlig dem der kan indeholde giftstoffer.

Det første giftstof vi finder på hylden i supermarkedet er alkohol. Alkohol er per definition gift og det er også derfor man fraråder gravide at drikke alkohol i større mængder. Det betyder ikke, at du ikke kan nyde et glas vin med god samvittighed –for det kan du sagtens og du kan også tage to. Det du især skal holde dig fra er de store branderter med store mængder alkohol hvor du forgifter din krop og din mælkeproduktion. Skal du ud en aften, hvor du ved at du vil indtage væsentlige mængder alkohol anbefaler jeg, at du pumper ud, således at du har mælk på flaske til dit barn til det efterfølgende døgn.

Sprøjtemidler er også gift og det er derfor du bør huske at skrælle eller skylle dine frugter og grøntsager grundigt – alternativt kan du vælge økologisk hvor indholdet er mindre.

Det næste giftstof er koffein som tilhører de såkaldte ”plante-alkaloider”. Man anbefaler at ammende kvinder ikke indtager mere end 300mg / dag, som svarer til ca. 3 Red Bull, 3 kopper kaffe eller 3,5 liter cola. Oplever du at dit barn er hyperaktivt og har svært ved at sove længere tid af gangen, kan du prøve at skære ned på dit koffeinindtag. Koffein udskilles som de andre giftstoffer blandt andet gennem modermælken.

Den sidste typiske gift er kviksølv. Kviksølv er et tungmetal der ophober sig i kroppen og kan forårsage skade på nervesystemet og påvirke barnets indlæringsevne og udvikling negativt. Tungmetaller akkumulerer op igennem fødekæden, hvilket betyder at dyrene i toppen af fødekæden kan indeholde store mængder tungmetaller. Dette ses især i havmiljøet, hvor de store rovfisk som tun, haj og gedde indeholder store mængder. Det er dog vigtigt at understrege at du bør spise fisk to gange om ugen, men hold dig fra de store rovfisk – alle andre fisketyper er fine at spise og meget sunde.

 

Hvad bør du huske?

At få nok at drikke er vigtigt for en god mælkeproduktion. Man anbefaler typisk en ammende kvinde at drikke 3 liter væske om dagen. Et godt råd til hvordan du ved om du får nok, er at tjekke farven på din urin. Er den gullig bør du drikke mere vand, er den lys får du umiddelbart nok. Et praktisk tip er at have en vandflaske hos dig og så drikke den når du sidder og ammer. De fleste ammende kvinder oplever dog en helt naturlig øget tørst, så de automatisk øger deres væskeindtag.

 

Calcium /kalk

Det er vigtigt både for dine egene knogler og for dit barns knogler at du indtager nok kalk – især som gravid eller ammende. Derfor anbefaler Sundhedsstyrelsen et forhøjet kalkindtag på ca. 900 mg/ dag. Det svarer til ca. ½ liter mælkeprodukter om dagen.

 

Ammestuesnak

Tidligere troede man at visse fødevarer som f.eks. løg, jordbær, vindruer, kål og stærke krydderier gav barnet mavekneb, men der ligger ingen videnskabelige undersøgelser bag disse påstande, til gengæld har mange kvinder påstået at deres barn fint har tålt deres mælk til trods. Dog ved man at mælken kan tage smag af diverse fødevarer, hvis de indtages i store mængder. Derfor anbefaler jeg, at du spiser varieret og hvis du oplever at der er sammenhæng mellem visse fødevarer og dit barns trivsel, kan du jo prøve at holde en pause fra disse.

En sund varieret kost bidrager til en god mælkeproduktion og giver dig gode forudsætninger for at kunne håndtere det pres det er at have en lille ny både fysisk og psykisk.